انتظارات مشتری و عوامل موثر بر آن



باورهایی هستند در طول زمان قابل‌ تغییرند یعنی انتظارات را می­توان با افزودن اطلاعات جدید تعدیل کرد درنتیجه از طریق عرضه­کنندگان خدمات آن‌ها را کنترل نمود. انتظارات مشتری باورهایی هستند که در مورد ویژگی­ها و خصوصیات گوناگون یک خدمت وجود دارد.

انتظارات می­تواند خواسته مشتریان از یک عرضه­ کننده خدمات باشد نه آنچه خود عرضه­کننده به مشتریان ارائه می­کند. نیازها را دیدگاه­ها و طرز فکر ما تعدیل می­کند و ادراکات ما نیز توقعات و انتظاراتمان را شکل می­دهد. احساسات و ادراکات مشتریان معیاری است عینی برای ارزیابی عملکرد یک مجموعه در خدمات­رسانی و رفع نیازهای مشتری. چون مشتریان کیفیت خدمات را از طریق مقایسه درک خود از خدمت دریافتی و انتظاراتشان از آن خدمت مورد ارزیابی قرار می­دهند لذا انتظار از خدمت به‌عنوان جزئی از سنجش کیفیت توجیه می­گردد. انتظارات مشتریان در چند سطح متفاوت است: خدمت مورد آرزو ـ خدمات مناسب، خدمات پیش‌بینی‌شده و یک منطقه تحمل که بین سطوح خدمات مناسب و خدمات مورد آرزو واقع‌شده است.

1- سطوح خدمات مورد آرزو و خدمات مناسب: پاراسورامان معتقد است که انتظارات مشتریان از خدمات در دو سطح مورد آرزو و کفایت قرار دارد.

a ـ خدمت مورد آرزو: خدمتی است که مشتری آرزو می­کند، دریافت کند. این سطح ترکیبی ازآنچه مشتری اعتقاد دارد، می­تواند باشد و باید باشد، است.

b ـ کفایت خدمت: حدی از خدمت است که مشتریان آن را قابل‌قبول می­پندارند.

2- خدمات پیش‌بینی‌شده: سطحی است که مشتریان واقعاً از تأمین­کننده خدمت انتظار دارند تا طی یک برخورد خدماتی ویژه آن را دریافت کنند. این سطح به‌طور مستقیم بر سطح انتظار مشتری درباره خدمات مناسب اثر می­گذارد.

3- منطقه تحمل­ پذیری: ماهیت فناپذیری خدمات باعث می­شود هریک از کارکنان ازلحاظ ارائه خدمات متفاوت از دیگری عمل کنند و حتی عملکرد متفاوت در روزهای متفاوت داشته باشند. حدی که مشتریان مایل به پذیرش این اختلاف هستند، منطقه تحمل­پذیری است.

عوامل مؤثر بر انتظارات مشتریان

برای اینکه بتوان بر انتظارات مشتریان به نحوی مؤثر مدیریت کنند ابتدا باید به روش‌های علمی نسبت به شناخت انتظارات و منشأ و عوامل مؤثر آن اقدام نماید. نتایج تحقیقات حاکی است به‌طورکلی انتظارات مشتریان از دو منبع ناشی می­شود:

  • الف. نیازهای شخصی: به حالات روحی و روانی و همچنین جسمی مشتری مربوط می­شود و در شکل­دهی سطح خدمات مورد انتظار نقش بسیار دارد و به نیازهای فیزیکی، اجتماعی، روانی و کارکردی تقسیم می­شود.
  • ب. شناخت درباره جامعه: نگرش فرد راجع به خدمت و انجام صحیح آن را بیان می­کند و اگر مشتری در زمینه­های خاصی تجربه و صاحب‌نظر باشد شناخت قوی­تری راجع به آن خدمت دارد. لذا شناخت فردی مشتری راجع به ارائه خدمت بیشتر باشد، انتظاراتش از ارائه­کننده خدمات بیشتر می­شود.

مدل انتظار مشتریان منشأ انتظارات را عوامل زیر می­دانند:

  • تجربه قبلی مشتری از سازمان ارائه­کننده خدمت و همچنین رقبا
  • توصیه­های رسمی و غیررسمی
  • قیمت
  • تعالی­ جویی
  • نیازهای شخصی
  • وجود یک تصویر خوب ذهنی از شرکت.


/ 1 نظر / 63 بازدید
filebazaar

درآمد تضمینی با دیدن تبلیغات داخلی در آمد زایی عالی و ساده لطفا متن زیر را تا انتها مطالعه فرمایید ما برای شما یک پیشنهاد تازه داریم. بزرگترین رسانه کشور با در برگیری بالا توی جیب شماست. چیزی که هر وقت اراده کنید می تواند محتوای تبلیغی شما و اطلاع رسانی شما را به میلیون ها نفر برساند و باعث رونق کسب و کار شما شود. در مورد گوشی موبایل شما صحبت می کنیم. ما برای گوشی هوشمند شما رسانه ای طراحی کرده ایم که این کار را به خوبی و درستی انجام می دهد. "ما رسنو هستیم، رسانه تبلیغاتی کاربر محور ایران" نحوه درآمدزایی شما از این سیستم به این صورت می باشد که شما با مشاهده کردن تبلیغات درون اپلیکیشن می توانید کسب درآمد انجام دهید. شما با معرفی این اپلیکیشن به دیگران می توانید تیم سازی کنید و از تمام فعالیت های افراد تیم(مشاهده تبلیغات توسط افراد تیم) پورسانت دریافت کنید!!! بدون سرمایه بدون حمایت بدون اختصاص زمان زیاد بدون تجربه،دانش و تخصص فوق العاده کسب درآمد کنید آی دی کانال تلگرام برای دریافت اطلاعات بیشتر : @forsat_vijeh و یا مراجعه به لینک : http://ez-money.blog.ir/1397/05/19/r1